Fluefiskesiden.no
06. September 2010, 15:17:39 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Retningslinjer for bruk av forumet: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8685.0

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]  Alle   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tisleia - en potensiell drømmeelv  (Lest 3176 ganger)
MrHunk
Lovende
**
Utlogget Utlogget

« Svar #30 på: 05. Januar 2010, 14:57:57 »

Kakka to småkarer (fisk) i Tisleia i sommer. Ingenting galt med dem så langt jeg kunne bedømme.

EoR
Loggført

Chuck Norris can divide by zero!

http://www.nattlys.com
Aldebaran
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #31 på: 05. Januar 2010, 15:12:29 »

Sitat
uansett håper jeg virkelig ikke at du kommer til "å kose deg" hvis markutbruddet er tilfelle!

Jeg "koser meg" slett ikke over denne marken, tvert i mot. Det var et lite uttrykk for "den som ler sist..". Min intensjon var ene og alene å gjøre oppmerksom på dette hos dere som fisker der oppe, både for helsas skyld og for ev. videre arbeid i elva.
( Og vær klar nå over at man ikke nødvendigvis "ser noe galt" med fisken ved første øyekast.. å tro at fisken er frisk fordi om den er blank på utsiden og rød på innsiden er naivt og ingen grunn til å fastslå at fisken er markfri!)

Etter å ha buksprettet ca 30 fisk (store og små) etter første markfunn og desverre funnet mark i hver eneste èn er jeg redd dette ikke er et "tilfeldig funn". Som nevnt fant vi samme svineriet i fisk på oversiden av fjorden.

Men nå skal jeg la tråden være og se om jeg finner andre tråder og "bidra i"..  Glad
Loggført
-Lars-
Medlem i Særklasse - 1 dan
Utlogget Utlogget

Sett noe vak ?

« Svar #32 på: 05. Januar 2010, 16:26:30 »

Virker på meg som det er... ja nok en person her som er ute etter å "sverte" elva for å ha den for seg selv
Frode
He-he, joda . . . men det kan sees fra en annen side også : Om et slikt rykte fikk skikkelig fotfeste så ville elva kanskje bli mindre attraktiv for mataukfiskerne, som tisleia også godt kunne vært foruten  Gliser
Loggført

Å kaste sluk i ei nydelig elv er som å kaste stein på den fineste dama i klassa !
Håvard Stubø
Lovende
**
Innlogget Innlogget

« Svar #33 på: 05. Januar 2010, 21:34:16 »

Dette er vel strengt tatt OT, men bendelorm som har fisk som sluttvert (som tilfellet synes å være i Tisleia), skader ikke fisken.
Ormen "ønsker" tvert imot å være så lenge som mulig hos sluttverten for å spre sine gener mest mulig effektivt (fisken driter ut egg fra ormen, og kretsløpet starter på nytt).
Disse ormene kan man finne sporadisk i svært mange vassdrag.

Bendelorm som har måker og pattedyr som sluttvert og fisken som mellomvert (larvestadiet), som f.eks. måkemark, vil derimot gjerne skade sin mellomvert, fordi larvene av parasitten "ønsker" å komme til sluttverten, der den når sitt kjønnsmodne stadium. Fisk som er svært infisert av bendelormlarver av måkemark (vises som cyster som sitter på innvollene, ved kraftig infeksjon som hvite cyster i kjøttet), vil begynne å gjøre rare ting, som f.eks. å svømme rundt på grunna, og blir dermed et lett bytte for måker og pattedyr. Sportsfiskere bidrar sterkt til spredningen av denne ekle og (for fisken) skadelige parasitten ved at vi sløyer fisk og slenger innvollene fra oss uten å grave dem skikkelig ned.
Loggført

ΛΛЯDΛHL
The Complete Flyfishermens Club
Lovende
*
Utlogget Utlogget

det vaker alltid der

« Svar #34 på: 05. Januar 2010, 22:07:54 »

tror ikke noe på dette - snakket med en som mer eller mindre "bor" der oppe, og han bare fnyser... variabel vannstand og grisekjøring fra kraftselskapets side, ja - men bendelorm og markspist fisk, nei... men han innrømmer at det er greit for ham om folk tror det... elva har godt av færre fiskere Blunker
Loggført

...these  woods are lovely, dark and deep, but i have promises to keep, and miles to go before i sleep...

mvh Tom
Aldebaran
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: 06. Januar 2010, 00:45:31 »

Sikkert noen som kan navngi disse krypene (bendelorm,måsemark, andemark..?)- dette er ikke bilde fra Tisleia men er identisk med våre funn:

.. og som sagt, hva dere tror er irrelevant, det er bare å åpne og sjekke. Jeg snakker med mange av de som "mer eller mindre" bor der opp gjennom sommeren da jeg bor i området selv, og vet at dette er ukjent for mange- jeg har ingen baktanker what so ever med å "kringkaste" dette, jeg ønsker som sagt bare å gjøre oppmerksom på problemet.
Loggført
Pål Andersen
Guru
Utlogget Utlogget

Jeg hater vindvær........

« Svar #36 på: 06. Januar 2010, 13:50:08 »

Måker og terner bør fjernes fra fjellheimen og det norske innland..
Loggført

Jammensåvakdaforsvarte!!!
Håvard Stubø
Lovende
**
Innlogget Innlogget

« Svar #37 på: 06. Januar 2010, 14:45:34 »

Sikkert noen som kan navngi disse krypene (bendelorm,måsemark, andemark..?)- dette er ikke bilde fra Tisleia men er identisk med våre funn:

.. og som sagt, hva dere tror er irrelevant, det er bare å åpne og sjekke. Jeg snakker med mange av de som "mer eller mindre" bor der opp gjennom sommeren da jeg bor i området selv, og vet at dette er ukjent for mange- jeg har ingen baktanker what so ever med å "kringkaste" dette, jeg ønsker som sagt bare å gjøre oppmerksom på problemet.

Dette er definitivt ikke måkemark eller fiskeandmark (som også er bendelorm, men har fugl og pattedyr som sluttvert), men en bendelorm som har fisk som sluttvert. Såvidt jeg vet, er dette relativt harmløst for fisken, selv om det ikke akkurat er lekkert...
Har flere ganger funnet sånne i mage/svelg på fisk med meget god kondisjon og fast, rødt kjøtt, men tror ikke jeg har sett så mange ormer i en enkelt fisk før.
« Siste redigering: 06. Januar 2010, 14:48:26 av Håvard Stubø » Loggført

Magne Fjellstad
Lovende
**
Utlogget Utlogget

« Svar #38 på: 06. Januar 2010, 15:29:01 »

Måker og terner bør fjernes fra fjellheimen og det norske innland..

Den meningen har jeg hatt i over femti år jeg, Pål. Husker da den første måka viste seg på Harasjøen, (en sjø langs riksvei 24 for de som ikke kjenner navnet). Men da det ble nevnt å skyte den ble det et ramaskrik. " Det er jo så kooselig med en fugleart". Men snakk med de personene i dag.

Magne Fjellstad
« Siste redigering: 06. Januar 2010, 15:31:03 av Magne Fjellstad » Loggført
Sider: 1 2 [3]  Alle   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!