Uten å kjenne Tisleias fysiske egenskaper vil det "alltid" være problematisk med regulering og naturlig reproduksjon. Dette er en gjennomgående belastning for de lokale fiskebestandene. Som flere har påpekt, er settefisk en kortsiktig og usunn forvaltningsmetode som er gammeldags og lite lønnsom. Det burde omsøkes penger fra regulanten til å utbedre vassdraget slik at elveleiet tilpasses den reguleringen som føres i vassdraget. Dette er ikke STORE inngrep, men inngrep som har mye å si for naturlig reproduksjon og de viktige oppveksthabitatene i vassdraget. Ellers bør det også bevares og eventuelt utbedres områder for stor fisk. Jeg håper dere får til noe kvalitativt i Tisleia.
Det er selvfølgelig en forutsetning at respektive grunneiere kjører i samme fil.
Hvis du leser artikkelen jeg linket til litt nøyere

, så ser du at det meste av settefisken gjelder for Tisleifjorden og Storevatn, altså ikke elva Tisleia.
Ellers er det satt opp krav om noen mindre inngrep i elveleiet. Jeg siterer:
"Kommunene stiller krav om restaurering av elveløpene slik at levevilkårene for fisk og bunndyr bedres ved lav vannføring i elvene. Mulighetene for overvintring ved lav vannstand i elvene bedres.
Begrunnelse for kravet
Lav vannstand i elvene fører til at fisk og bunndyr kreperer dersom det ikke er store og mange nok kulper som de kan overleve i både sommer og vinter"Må også få lov til å skyte inn at det ikke er vi bak
www.tisleia.net som har utformet dette dokumentet og "kravspekket". Det er gjort av kommunene i området.
Tisleia.net er en uavhengig side drevet av en gjeng Tisleia-entusiaster, men at noe i det hele tatt skjer der, som på sikt kan gjøre elva bedre for sportsfiskere, ja det støtter vi selvfølgelig.
Derfor setter vi pris på innspill og kommentarer i denne tråden, som senest fra Tya her. Om vi ikke bestemmer eller setter kravene, så skal vi i alle fall gjøre det vi kan for å påvirke beslutningstakerne.
Et potensielt problem er som Tya sier å få grunneierne til å kjøre i samme fil. Det har nok ikke alltid vært slik. I tillegg er elva delt opp i to fiskenemder. Men, jeg vet det er kommunikasjon på gang og at folk snakker sammen om å starte et samarbeid til alles beste.