|
JB
|
 |
« Svar #15 på: 05. Oktober 2007, 23:48:15 » |
|
Ja, se hva du kan få ut av Rolf - han fisker med fluestang sjøl han, men det meste havner nok i magan. C&R er langt frem for Tisleia, i første omgang må vi konsentrere oss om å holde vann i elva. Vi får legge en plan når vi får flere fakta på bordet. Regner med at vi kan få samlet en del underskrifter her på forumet om nødvendig.
Jørn
|
|
|
|
|
Loggført
|
Less is more. Unless you're standing next to the one with more. Then less just looks pathetic. JB fabler om fluefiske på: www.comparadun.blogspot.com/
|
|
|
|
Terje Refsahl
Gjest
|
 |
« Svar #16 på: 05. Oktober 2007, 23:50:23 » |
|
Utgangspunktet er massedød av innsekter noe som går utover fisken. Fokus: Faunakriminalitet!!!!!!! Lag ett opprop eller kom med en link til kommunepolitikere eller noe sånt. Så kan vi samle flere folk for å skape blest om saken. Jo flere jo bedre. Er rimelig sikker på at vi kunne få mange underskrifter/klager bare basert på forumsmedlemmene her inne. Kontakt journalister, få det ut i avisa. Gå inn på andre fluefiskesider/fiskesider å legg ut saken med de samme bildene. Lag en kampanje via nettet. Vi står samla her folkens! Si ifra hvis det er noe vi kan bidra med.
Terje!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #17 på: 06. Oktober 2007, 00:11:54 » |
|
Takk for støtte Terje, dette skal vi følge opp. Viktig at vi skaffer oss en del kunnskap først så vi er troverdige fra første stund.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Less is more. Unless you're standing next to the one with more. Then less just looks pathetic. JB fabler om fluefiske på: www.comparadun.blogspot.com/
|
|
|
|
Terje Refsahl
Gjest
|
 |
« Svar #18 på: 06. Oktober 2007, 00:14:54 » |
|
Takk for støtte Terje, dette skal vi følge opp. Viktig at vi skaffer oss en del kunnskap først så vi er troverdige fra første stund.
Fullstendig enig i det, Jørn. Lykke til. Vi er garantert mange som kommer til å stille, når det blir aktuellt. Terje!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Juvis
|
 |
« Svar #19 på: 06. Oktober 2007, 09:17:20 » |
|
Huff dette er noe av det værste jeg har sett. Bilder som dette er ren tortur.
Stiller gjerne hvis det skal dannes en eller annen støtteforening eller noe, stå på, jeg vet om mange med følelser for denne elva som sikkert melder seg på hvis det trengs.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Snart tid for nakker igjen, send PM hvis du er ute etter noe:-)
Tilslagskongen:)
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #20 på: 06. Oktober 2007, 09:26:44 » |
|
Problemet slik jeg nå forstår det, er at konsesjonshaver Oppland Energi tilfredsstiller skjønnskrava dersom det slipper ut mer enn 1 m3/s på sommerhalvåret, og 0,5 m3/s på vinterhalvåret. Når man ser hvor tørr elva blir, så bør derfor de skjønnsmessige krava fra 1959 revurderes i forhold til faunapåvirkning og faktisk bli absolutte krav. Dette bør gjøres enten umiddelbart eller i forbindelse med ny konsesjonsperiode/tildeling. Skriver et brev til NVE Region Øst. Det er mulig at andre etater også bør kobles inn, men det tar jeg i fase 2. Foreløpig litt researcharbeid som Nielsen og gjerne også andre må supplere. Poster også en oversikt over begnavassdraget, Tisleiavassdragene til venstre: http://www.oe-energi.no/pages/begnavassdraget.aspJørn
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hasolsen
Nykommer
Utlogget
|
 |
« Svar #21 på: 10. Oktober 2007, 21:34:44 » |
|
Deilig å se at noen faktisk gjør handling ut av ord! Får virkelig håpe at dette kan bidra til å få fokus på Tisleia og i beste fall få elva tilbake til oss fiskere! Har tenkt tanken flere ganger selv når jeg nærmest har stått å grått ved Tisleias bredder med en liten puslete bekk av det som en gang var (etter min mening) en av norges beste ørretelver.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Flemming
|
 |
« Svar #22 på: 12. Oktober 2007, 12:00:35 » |
|
Bare tipser om denne gratis-funksjonen hvis det skal lages et opprop e.l.... http://www.opprop.no/
|
|
|
|
|
Loggført
|
MVH Flemming Wilberg
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #23 på: 12. Oktober 2007, 12:39:53 » |
|
Følgende er sendt til NVE Region Øst.
Hei!
Jeg har vært i kontakt med Kjell Carm vedrørende Tisleia. Saken er følgende: Jeg og flere med meg fisker en del i Tisleia og vi er forundret over de ekstremt store variasjonene i vannmengde. Aller verst er selvfølgelig tørkeperiodene. Den 6. oktober var vannøringen 3,4 m3/s, men det idag registreres en vannføring/avløp Tisleifjorden på 19,9 m3/s.
Jeg har fått vite at det i konsesjonen for regulering av Tisleifjorden fra 21.8.1959 er det ikke noe krav om minstevannføring. Gjennom skjønnet ble det imidlertid forutsatt at det skulle slippes 1000 l/s om sommeren og 500 l/s om vinteren. Kommer vannføringen under dette blir det dermed et brudd på skjønnsforutsetningene. Dette blir et privatrettslig anliggende mellom regulanten og rettighetshaverne.
Når vannføringen er som lavest, ref. situasjonen i begynnelsen av oktober, så ligger flere deler av elveløpet nærmest tørt og enkelte sideløp helt tørre. Et tørt elveløp vil naturligvis skape store problemer for bl.a. døgnflueartene baetidae og heptagenia. Mangel på vann fører til at nymfer dør ut og at forekomsten blir lavere. Både i nymfe- og utviklet stadie er dette viktig næring for ørretbestanden i elva.
Som du forstår er det bekymringen for Tisleia som en potensielt meget god fiskeelv som bekymrer undertegnede med flere. I første omgang har jeg derfor lyst til å få oppklart noen spørsmål:
1. Hvilke etater/instanser fører tilsyn med at konsesjonsinnehaver Oppland Energi oppfyller kravet?
2. Blir det gjort regelmessige vurderinger av hvorvidt konsesjonskravene er tilfredsstillende i forhold til andre interesser og naturhensyn?
3. Finnes det dokumentasjon fra en slik evaluering?
4. Vil det være aktuelt å gjøre en revurdering av konsesjonskravene. Ifm med evt fornyelse av konsesjon eller andre formelle prosesser?
5. Hva må eventuelt til for å iverksette en prosess for revurdering av konsesjonskrav som nevnt under pkt. 4. ?
6. Hva betyr konsesjonskravet formulering "Dette blir et privatrettslig anliggende mellom regulanten og rettighetshaverne". Betyr det at det offentlige/allmenheten i realiteten har frasagt seg muligheten for kontroll og sanksjoner?
I likhet med mange sportsfiskere er jeg meget glad for de initiativ og tiltak NVE og Direktoratet for naturforvaltning støtter og iverksetter for å bevare bestandene av laks, sjøørret og sjørøye. Det er med større bekymring man kan registrere at en rekke innenlandselver behandles stemoderlig i forhold til å opprettholde en nærmest mulig naturlig biotop for både fisk og byttedyr/innsekter.
Håper du kan gi meg noen svar som kan øke min kunnskap for en videre forvaltningsmessig debatt om Tisleia.
Vennlig hilsen
Jørn Bremtun 1353 Bærums Verk
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders R
Lovende

Utlogget
Relaxteam
|
 |
« Svar #24 på: 12. Oktober 2007, 13:09:10 » |
|
Godt å se engasjerte sjeler  Så til et spørsmål ang geografi: Hvor ligger denne elva? Så det stod ved Vaset, men er vel flere steder som heter det så vidt jeg vet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Anders
|
|
|
|
|
Anders R
Lovende

Utlogget
Relaxteam
|
 |
« Svar #26 på: 12. Oktober 2007, 13:20:41 » |
|
Det var jo noe drit da (det hadde det vært uansett, ikke misforstå), for vi har jo akkurat fått firmahytte på Vaset (i Valdres)... Og jeg hadde gode planer om å fiske litt der til sommeren... Si ifra hvis det er ting jeg kan bidra med i denne saken, så skal jeg gjøre et forsøk. Er med på alt fra underskrifter, til sprenging av deminger 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Anders
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #27 på: 12. Oktober 2007, 13:26:33 » |
|
 Det skrives også Vadset en del steder. Navnet kommer fra at campingen ligger på det stedet hvor man i tidligere tider vadet over elven. Der pleide man visstnok også å arrangere marked, drikke, slåss og enkelte ganger drepe. Etter demningen har det ved lav vannføring blitt mulig å vade nærmest tørrskodd over hele elven mange steder. Dessverre. I motsetning til dyrneveraktivister satser vi på fredlige virkemidler. Jeg tror mye hadde vært vunnet hvis vi hadde klart å øke minimumsvannføringen til rundt 5 m3/s. Men dit er det nok langt frem... Dessuten så kommer vi nok også i en konflikt med regulerte vannstandsnivåer i Tisleifjorden, men noen grep er det likevel håp om.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Juvis
|
 |
« Svar #28 på: 12. Oktober 2007, 14:01:17 » |
|
Bra jobbet Jørn!, venter i spenning på svar på brevet ditt. Si ifra hvis det er noe du trenger hjelp til. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Snart tid for nakker igjen, send PM hvis du er ute etter noe:-)
Tilslagskongen:)
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #29 på: 12. Oktober 2007, 19:09:10 » |
|
Hei igjen!
Da har NVE - Region Øst v/ Arne T. Hamarsland gitt gode og oppklarende svar på mine spørsmål. Må gi ros til NVE for raske og gode/rådgivende svar.
Svarene fra NVE er uthevet:
1. Hvilke etater/instanser fører tilsyn med at konsesjonsinnehaver Oppland Energi oppfyller kravet? NVE ved seksjon for miljøtilsyn. For Østlandsområdet vil dette si undertegnede.
2. Blir det gjort regelmessige vurderinger av hvorvidt konsesjonskravene er tilfredsstillende i forhold til andre interesser og naturhensyn? I henhold til IK-forskriften skal konsesjonær kartlegge "særlige problemområder" i forhold til natur og miljø. Implisitt i dette ligger at dersom det avdekkes slike forhold må konsesjonær ta stilling til hvordan han skal forholde seg til dette, om f eks endringer i rutiner eller lignende kan redusere skadevirkninger og derfor gjennomføres. Denne bestemmelsen vil sannsynligvis være mest aktuell ved lite kostnadskrevende tiltak som likevel medfører mindre konflikter miljømessig. For tiltak som rokker ved økonomien, vil nok de fleste regulanter henvise til at dette må tas ved neste vilkårsrevisjon.
I konsesjonen fra 1959 er det angitt at konsesjonsvilkårene kan tas opp til revisjon etter 50 år, dvs 21. 8. 2009. Forberedelsene revisjonen kan starte før.
3. Finnes det dokumentasjon fra en slik evaluering? Nei
4. Vil det være aktuelt å gjøre en revurdering av konsesjonskravene. Ifm med evt fornyelse av konsesjon eller andre formelle prosesser? De fleste konsesjonsvilkår inkl krav om minstevannføring vil kunne revideres/endres. Unntaket er HRV/LRV-grenser.
5. Hva må eventuelt til for å iverksette en prosess for revurdering av konsesjonskrav som nevnt under pkt. 3. ? Kommuner og frivillige organisasjoner kan be om revisjon. Dette er de aktuelle kommunene allerede i gang med forberedelser til. Det kan derfor være en ide å ta kontakt med f eks miljøansvarlig i de aktuelle kommuner. Statlige etater som NVE og Fylkesmannen kan ikke be om revisjon.
6. Hva betyr konsesjonskravet formulering "Dette blir et privatrettslig anliggende mellom regulanten og rettighetshaverne". Betyr det at det offentlige/allmenheten i realiteten har frasagt seg muligheten for kontroll og sanksjoner? Dette er ingen enkel materie. Det er to paragrafer i vassdragsreguleringsloven som hjemler skjønn, §16 nr 3 i forhold til private interesser og §19 i forhold til allmenne interesser. Så her må en se hvilke paragrafer som er brukt og om skjønnet er direkte hjemlet i konsesjonen for å tolke seg frem til hvor langt f eks NVE i ettertid kan gå inn på forhold som er behandlet i skjønnet. Jeg tror det er mest hensiktsmessig å se fremover mot 2009 og jobbe for å få en god prosess rundt revisjon av vilkårene i stedet for å rote seg inn i alt dette gamle som allikevel snart er historie.
Konklusjon: Her har vi mulighet til å jobbe konstruktivt med myndighetene frem mot ny konsesjon i 2009. Mål: Øke minstevannføringen i Tisleia til glede for innsektsliv, fiskebestanden og fiskerne. Allianser med lokale myndigheter og fisketuristinteresser kan være en god strategi.
Engasjert hilsen
Jørn Bremtun
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|