|
Nielsen
|
 |
« på: 04. Oktober 2007, 20:39:41 » |
|
Hva skjer med insektslivet i elva når den blir regulert sånn som dette her om høsten  Klarer noen nymfer å overleve dette,, eller dør alt som er.. 
|
|
|
|
« Siste redigering: 05. Oktober 2007, 23:58:52 av Nielsen »
|
Loggført
|
 / / \ / \ / \ / \ /o \___________________.,~'~,.
|
|
|
|
Terje Refsahl
Gjest
|
 |
« Svar #1 på: 04. Oktober 2007, 20:43:54 » |
|
Hva skjer med insektslivet i elva når den blir regulert sånn som dette her om høsten  Klarer noen nymfer å overleve dette,, eller dør alt som er..  Her er jeg redd det meste stryker med Thomas  Mulig noen har klart å bli med elva ned til steder med litt mer vann, men jeg tror det desverre er de færreste vi da snakker om. Sørgelig syn, men ikke overraskende i detta landet.  Terje!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Lars M
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: 04. Oktober 2007, 20:49:15 » |
|
Kondolerer.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Nielsen
|
 |
« Svar #3 på: 04. Oktober 2007, 20:51:42 » |
|
Merker at jeg blir litt små irritert av dette ja, tror nok jeg skal engasjere meg litt her fremover gitt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #4 på: 04. Oktober 2007, 22:17:19 » |
|
Ikke si at vi er ved campingen på Vaset? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Less is more. Unless you're standing next to the one with more. Then less just looks pathetic. JB fabler om fluefiske på: www.comparadun.blogspot.com/
|
|
|
|
Nielsen
|
 |
« Svar #5 på: 04. Oktober 2007, 22:31:41 » |
|
Ikke si at vi er ved campingen på Vaset?  Jo, men heldigvis bare det ene løpet der den deler seg, men er ikke fryktelig mye vann i det andre løpet heller 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #6 på: 04. Oktober 2007, 22:33:46 » |
|
Huff, dette helt for jævlig. Her må vi gjøre noe Nielsen. Jeg starter med å sjekke opp konsesjonkrava.
Jørn
|
|
|
|
|
Loggført
|
Less is more. Unless you're standing next to the one with more. Then less just looks pathetic. JB fabler om fluefiske på: www.comparadun.blogspot.com/
|
|
|
|
Lars M
Gjest
|
 |
« Svar #7 på: 04. Oktober 2007, 22:41:12 » |
|
Thumbs up!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #8 på: 04. Oktober 2007, 23:02:57 » |
|
Har sendt e-post til NVE med forespørsel om konsesjonskrav, reguleringsnivåer m.v. i Tisleia - som tilførselselv til Begnavassdraget. Poster svaret når det kommer.
Jørn
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Nielsen
|
 |
« Svar #9 på: 04. Oktober 2007, 23:10:57 » |
|
Glimmrende Jørn. Skal forhøre meg litt rundt i morgen ang de som styrer med "forvaltningen" i elva.. Må jo være noen lokale som bryr seg om elva..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #11 på: 05. Oktober 2007, 22:58:25 » |
|
Og jeg fikk raskt svar fra NVE;
hei viser til mottatt forespørsel. I konsesjonen for regulering av Tisleifjorden fra 21.8.1959 er det ikke noe krav om minstevannføring. Gjennom skjønnet ble det imidlertid forutsatt at det skulle slippes 1000 l/s om sommeren og 500 l/s om vinteren. Kommer vannføringen under dette blir det dermed et brudd på skjønnsforutsetningene. Dette blir et privatrettslig anliggende mellom regulanten og rettighetshaverne.
NVEs tilsyn med Tisleifjorden er lagt til NVEs regionkontor på Hamar. Ønsker du ytterligere info om saken bør du ta kontakt der (NVE Region Øst v/Arne Hammarsland. tlf 62536350 )
mh
Kjell Carm
TILLEGG: Ja, det er vel unødvendig å si at jeg forfølger dette.
|
|
|
|
« Siste redigering: 05. Oktober 2007, 23:01:14 av JB »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Nielsen
|
 |
« Svar #12 på: 05. Oktober 2007, 23:26:00 » |
|
Bra Jobba JB!!
Tips om link over vannføringa(statistikk) i Tisleia tas i mot med takk!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JB
|
 |
« Svar #13 på: 05. Oktober 2007, 23:32:35 » |
|
http://www.begna.no/vannstand.asp... som du ser slippes du svært lite vann fra Tisleidammen nå. Vannføringen er på 3,7 m3/s mot en normal på 14. Har hatt som en tommelfingerregel at elva er fiskbar på vannføringer over 12. Kryper den under det begynner det bli mange tørre og halvtørre strekker. Merk også at magasinet er nær fullt. De holder igjen til prisene blir høyere, da måker de på vann om det er aldri så mye tørrvær.
|
|
|
|
« Siste redigering: 05. Oktober 2007, 23:34:14 av JB »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Nielsen
|
 |
« Svar #14 på: 05. Oktober 2007, 23:43:01 » |
|
Takk!
Lurer fælt på hva Fiskenemda mener om saken, vet mange lokale synns det er snålt med oss fluefiskere som bare vil slippe ut igjen fisken etter at vi har fått den, men er jo verdt er forsøk. Kan jo hende at man kan klare å påvirke i riktig retning ved press på flere steder samtidig. Skal huke tak i Rolf i morgen å høre hvordan han ser på saken(muligheter). Etter som jeg skjønner er han leder for nemda. Han er jo hvertfall en person som har interesser i at elva er mere stabil.
Edit: Skifter navn på Tråden, og håper moderator flytter den til riktig kategori
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|