Gå til innhold
  • Emner

  • Innlegg

    • Takk for svar. Høyden er jeg litt usikker på, men det er kort gå avstand til vidda. Traske i snø har jeg ikke lyst til. Det er mange år siden jeg var der sist, da kombinerte jeg laksefiske med en tur på vidda og da "frøs " jeg fisken i noe snø som ikke hadde smelters. Langs Altaelva var det gått og varmt, faktisk shortsvær.
    • Du sier rundt Alta men hvor høyt ligger området du skal fiske? Begynnelsen av juni kan være slutten på isfisket høyt til fjells hvis snørik vinter.....
    • Har vært en fin høst ja, men sånne fangster som du snakker om kan jo oss vanlig dødelige bare drømme om. Noen fine fisker har det da imidlertid blitt. Hadde noen produktive turer langt opp i Nordmarka nord midt i september. Da vaka det bra på mygg og diverse og noen trekvart-kiloser blei med inn på land. Høsthårsmyggene, både små og store har glimra med sine fravær denne høsten. Pleier spesielt å vise seg og gi bra fiske den siste uka i september. Ikke i år der jeg har vært. Litt merkelig, men sånn er vel naturen. Neste år, kanskje? Var en tur ute i Østmarka på onsdag og greide faktisk å lugge opp et par fine små viltre krabater på tross av ganske hard vind. Er litt grått idag, men er meldt relativt lite vind fram til klokka 14.00 ihvertfall. Ut bærer det. Det gjelder å utnytte hver eneste lille mulighet før isen kommer. Tipper det blir fisking til midt i november i år. Jo kortere vinter jo bedre. Opp og hopp!
    • Egentlig et luksus problem, men jeg skal fiske litt i området rundt Alta sommeren 2025 . Har hytte på hånd. Det ørret jeg er på jakt etter. Egentlig hadde jeg tenkt meg rundt Sankt Hans, men så dukket det en  mulighet til bluewater fiske i Mexico  den uka. Så ser jeg på tidligere i juni eller august. Jeg tenker er  tidlig juni for tidlig for ørreten? August  er  myggen på hell da? Eller bør jeg la mygg være mygg og la den bite i fred i juli, mens jeg jakter på ørreten? PS var der engang i juli og da tok myggen overhånd, men det ble en laks da og litt ørret.
    • August er over, september er over og det nærmer seg slutten av oktober. Selv har jeg hatt en meget aktiv høstsesong med mange fine turer. Flere enn på lenge, været har vært ganske bra og det har vært plenty med dager hvor fisken har vaket. Ser jeg har 30 turer ut i september og oktober til sammen pr nå og det har vært få bomturer. Seinest lørdag var det virkelig bra fiske, hadde halvparten av dagene i mai/juni vært såpass så hadde det vært gull. 8 grader i vannet, mygg i et par varianter og fisk som vaker steady midt på dagen er så bra som det blir. Selv om det blåser litt så vaket de i helga, rooolige vak, du hører dem ikke og de har god tid. Gjelder å være virkelig laidback med tilslagene. Gøyalt fiske med småfluer, mest brukt er cdc myggen krok 19-21.
  • 12 fra Fluedatabasen

    1. Elk hair shuttle
    2. Foam midge hatching
    3. Dinocras foam extension
    4. Sparkle Dun (Variant)
    5. Hollowtie
    6. BR-Klekker
    7. Tobis
    8. Dirbitur Zonker
    9. Snowshoe Caddis
    10. Body Quill rhodani no hackle
    11. Zonker
    12. Vagwing caddis versjon 2
  • Artikler

  • Nylige prestasjoner

×
×
  • Opprett ny...