Jeg har jo ofte fått fisk på samme sted år etter år - man drar jo gjerne tilbake til samme sted som man har fått fisk på før. Det er veldig ofte at man går frem og tilbake i de samme svingene hver gang man er i elva. Det er nesten helt sikkert at man finner fisk på samme steder år etter år, gitt som du sier feks samme vannstand. Det som er litt dumt med dette, er at man fort gnur bort mange timer på slike steder. I sommer så gnudde jeg nok litt for mye i stedet for å farte litt rundt når det ikke var klekking. På 7 dager i elva var kun to med ok klekking. Burde gjort meg kjent på andre steder da. Men det ble litt "jeg vet det er fisk her, må bare vente til det kommer litt fluer over dem" Det er jo ofte veldig lokale klekkinger, så gnuing er jo bare dumt. Så er det jo det om man drar fra stedet, og farter litt rundt og kommer tilbake, så står det helt sikkert en jækel og fisker der når klekkinga er i gang
I fjor når jeg tok den på bildet over var det bare noen klaser med små svarte fluer (kanskje mygg), og ikke noen døgnfluer. Jeg klipte da av halvparten av chenillen på en danseflue og da fikk jeg den. I år fikk jeg den under en finfin klekking av to forskjellige døgnfluer. Jeg tror det var ignita og noe mindre antall med dalecarlica. Fikk den da på en veldig standard fallskjermflue.
Forøvrig: i ca 20 sekunder så trodde jeg at jeg hadde sett den største ørreten i mitt liv i den elva. Helt til jeg så at det var oteren som drev på uti der. Pakket sammen og dro på hytta da
Gratulerer med prakteksemplar og pers! Høres ut som om du tenker deg tilbake neste år med mål om å fange den samme fiske igjen 🙂 Sånn driver jeg også i mine elver. Finner fisk på nøyaktig samme standplasser år etter år. Vel og merke dersom forholdene tilsier det, sånn som vannstand. Mistenker samme som deg; at det er samme fiskene jeg fisker på. Også mistenker jeg at disse blir bittelitt vanskeligere å fange år for år. Hvertfall på samme flua som fjoråret 😀