Forlengede kropper gjør nok bittelitt utslag i kroking, men ser ut som du bare fisker småfisk - kanskje derfor? Neida, flotte fisker og fin oppsummering. Hadde selv 7 sammenhengende dager i elv selv i sommer, hvor kun 2 dager med noe særlig klekking. Fikk jo fisk, men synes det var bittelitt mer småfisk som tøffet seg.
Nei det var flere dager med klekkinger, dog noe varierende. Det var påfallende hvor mange tilslag jeg hadde uten fast fisk denne uka. Det var derfor jeg begynte å tvile på flua sine krokingsegenskaper.
Nuvel; godt å få forsikringer om at det kanskje var andre faktorer som spilte inn.
Jeg har en kompis som har byttet ut alle sine forlengede vulgata/danica med den langskafta kroken Ahrex FW538 Mayfly Dry. Han har samme erfaring med lav krokingsprosent. Dette er en tørrfluekrok med ekstra langt skaft (4X). Selv er jeg nok ikke helt der enda.
Ser da veldig bra ut det der, burde ikke være noen problemer. Fisken kan være litt ekkel å kroke av og til på vulgata, det har jeg også opplevd. Var det kun denne dagen?
Jeg bruker Hanak 500BL i str 12. Mothakeløse wide-gape-kroker med relativt kraftig gods. Har særdeles god erfaring med disse ellers.
Kroppen på mine Vulgataer er totalt 2cm lange. Haletrådene er 1,5cm:
Har aldri hatt problemer med disse imitasjonene tidligere, så det kan ha vært fisken som var litt vrang den dagen. Men det var altså påfallende mange takes uten fast fisk den dagen det klekket mest. Jeg fisket da på relativt sakteflytende elv (derav vulgata i elva).