Problemet oppstår når de tar alt vann i bekk og elv i rør over en strekning uten at en skikkelig minstevannføring er bestemt. Jeg tror det kan være bedre tall dersom de ikke hadde vært så grådige. Kan jo nevne Nittelva som har ekstremt lite vann (lekkasje ?)gjennom Rotnesfossen hovedløp og jeg gjetter på at gyteområder blir bunnfrosset da vannet går i rør ved siden av.
Blir ca sånn tenker jeg:
1. cdc-myggen #18
2. En cdc-compara, gråoliven, i str #19
3. Shuttlecock #18 (denne er editert etter posting)
4. En fallskjerm #14. Tror jeg villa gira inn mot typ adams gray eller så. Lurt med en oliven og gul tusj til bruk når ingen ser på.
5. en vulgata spent spinner
6. Spent spinner i 14
7. Cdc-and-elk, #16
8. Roos renaflua-variant, #12
9. Hareørenymfe #14, litt fortynget med bly i thorax
10. pt-nymfe med litt flash, #16 og litt bly i thorax.
Mulig jeg vil veksle inn en av disse etter å ha tenkt litt.
@Sputnik - her er fasiten gitt i tråden, men dette er et område hvor det er mulig - og gøy - å eksperimentere. Jeg knyter fortommer selv, og elvefortommen binder jeg av maxima cameleon. Da kan jeg eksperimenterer med ulike taperinger og materialer i fortommen, og det syns jeg er litt gøy. Men du ender opp med å kjøpe flere kilometer nylon om du ramler ned i det hullet der, så noen kortsiktig økonomisk vinner er det ikke. Standarden er en fortom på 11’-12’ som ender i .20 og en tippetring, denne forlenges med fc etter samme modell som @Rune Stokkebekk beskriver.
Praktisk fiskesituasjon er også viktig og man må tilpasse underveis. Som TS sier, tippetdimensjon må stå i forhold til fluestørrelse - men vi kan ta med noen faktorer til. Forskjellige fluer “hjelper” eller “bremser” fortomsstrekken på forskjellig vis. En shuttlecock eller liten ufortynget nymfe har lite vindmotstand og kan dra med seg mye mer tippet utover elva enn hva en lett busteflue med relativt sett mye luftmotstand gjør. Greier du ikke strekke som du vil i elva, kan det hjelpe å korte ned tippeten for eksempel. Samme om jeg må presentere i litt motvind - da korter jeg gjerne ned tippet litt. Øv på knuter i vinter, så blir denne prosessen mye enklere i elva
Februar… Mars, April - fisk! Teller fort ned nå!
Jeg visste regnskapet for små kraftverk egentlig ser dårlig ut, men denne artikkelen hvor NRK fortsetter de. fantastiske jobben med å dokumentere ukontrollert naturnedbygging gjør det ekstremt tydelig: https://www.nrk.no/klima/xl/unik-kartlegging_-sma-kraftverk-legger-mer-km-elv-i-ror-enn-store-for-a-lage-like-mye-strom-1.16982097
Man blir litt matt. Hvordan kan man mest effektivt engasjere seg for å bidra til en endring?