Eg fekk lånt ei salgsmappe med gamle Gresvig fluer i vinter, og har no brukt litt tid på å avfotografere desse.
Til sammen var det 212 fluer som eg har sortert slik dei var presantert i salgsmappa: https://fluebinding.no/monster/gresvig/
Dei første 60 har fått bindebeskrivelse (så langt eg klarar å sjå kva mønsteret består av - ikkje alltid lett med gamle fluer som har falma). Har ikkje meir informasjon om produsent og alder på mappa, men fluene var stort sett i grei stand.
Rekordtidlig start i år og etter en østfoldtur uten særlig suksess dro jeg i går ettermiddag, etter jobb, ut i Østmarka. Målet var å følge i fotspora til Alf Rønneberg, forfatter av klassikeren Fluefiske i skogens stille vann. Favorittvannet hans var vel Store Skjelbreia så inn dit bar det med sykkel etter å ha parkert ved Bysetermåsan rundt klokka 18.30. Har ikke fiska i det vannet på femten år så spenninga var til å ta og føle på, ikke minst med tanke på at det var her jeg fikk min aller første ørret på tørrflue. Myra i nordenden var etter hva jeg skjønner et favorittsted for Alf så ut dit bar det, på tidvis isete myr ispedd hengemyr og muligheter i fleng for plumping. Så et lite vak mens jeg rigga og bestemte meg for at jeg ikke skulle kaste før jeg virkelig var sikker på hvor fisken var, skulle og hadde til hensikt å vende tilbake til. "Stoisk ro" er mottoet for sesongen 2025. Kast sjelden og med måte. Og visst faen slo planen til-fast fisk på første kast. Ikke store dama, men to hekto der inne ække til å kimse av. Shuttlecock myggklekker på krok 16. 6X Fulling Mill Masterclass fc spiss og mudding av siste tjue cm inn mot flua. Litt engelsk reservoir-style over det opplegget der. Good sport! Tok et par kast til før det ble såpass dunkelt at mine gamle øyne begynte å slite med fokuset. Men mission accomplished. Fornøyd sykla jeg tilbake til bilen. Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på(gammalt jugeord) og denne gangen hadde turen en langt djupere mening. Det var nesten så jeg følte nærværet til salige Alf. Stanga jeg brukte var forøvrig en seks-delt firrer Guideline Fario CRS, en perfekt skaustang som ikke stikker ut over sekktoppen og som dermed ikke henger seg fast i greiner, busker, elg og annet faenskap. Slår med dette et slag for kortreist øko-vennlig-nærfiske etter ikke fullt så store ørreter. Tok meg 25 minutter å kjøre samt et kvarter å sykle på el-sykkel. To timer og et kvarter totalt fra jeg dro til jeg var hjemme igjen. Ja, av og til er faktisk litt over en millimeter nok. God sesong, godtfolk!
Synes fortomsoppsettene virker gjennomtenkte og fine! Go for it!
Når det gjelder kroker til (synkende) vannymfer og WB så spørs det om du skal ha forlenget kropp eller ikke. TMC 2457 er solid og fin til forlengede kropper. Enda sterkere er TMC 2499SP BL (mothakeløs).
En fin krok til WB er Gamakatsu F314. Flere krokmerker har tilsvarende modeller. Jeg ville prøvd å se bort i fra de klassiske streamerkrokene med for små krokgap.
Tok turen ned til Hvaler fra Oslo på dagstur laurdag. Eit par små SØ blei det på ein perfekt start på påska. Jakta på ein stor fisk som head-tail vaka ute i eit straumebelte, men den forsvant etterkvart. Godt å komme i gang!