Gå til fluen
High Viz Beetle
Denne fisker du hele sommern når fisken gomler biller og det gjør de rett som det er.
[...Les mer]
Imitasjon: Biller
Fluetype: Tørrflue
Vann: Elv, Stille vann
Art: Ørret
Stadium: Voksen
Jadda sesongen er i gang i skauen, hadde min første tur ut 6 april som var ca 4 dager etter isen gikk. Ikke rekordtidlig men ikke langt unna heller. Tidligste jeg har fanget i skauen hjemme er 27 mars, 2020. Det har vært ganske mange dager med temmelig dårlige forhold men innimellom all iskald nordavind så har det vært noen vinduer og det har latt seg fange vakende fisk. Siste uka har det også blitt fisk over kiloen på tørt og det er helt passe. Biller! De har vært aktive, både lyngblad og andre typer som også trolig overvintrer og svermer tidlig. Jeg har tatt fisk på lyngbladbiller og en variant jeg lager på en krok 16 med kort skaft, den er 7mm. En godt synlig bille, tror jeg har lagt ut High-Viz beetle her før et sted. Ellers så har mygg fanga i litt ulike former. Status sålangt er 8 turer ut, 5 med fisk og 3 hvor det ble å snu på hæla kort tid etter ankomst.
En edit: mekka en beskrivelse av billa her:
Endelig litt «fart»i fisken.6 grader i vannet og i lufta.Småkjølig å sitte i belly boaten.Flere lag med ull og en tykk neoprenbukse fungerte fint.Ingen vakaktivitet.Fikk noen fisker på Wollybugger og Damsel-nymph.
Trøndelag,Åfjord
Motiverende at sesongen er i gang, fint med noen korte rapporter. Skal komme med en liten oppdatering selv om et par dager. @RolvS Vi bør vel ikke lage noen telt-tråd ut av dette, men herlig å se at X-Miden er med på tur 😁.